Saltar al contenido
DEPARTAMENTO DE BIOLOGÍA Y GEOLOGÍA
facebook
twitter
youtube

BIOLOCUS

Pako Simarro

Llamar al soporte 96 681 60 70
Soporte por correo electrónico info@biolocus.es
Ubicación Carrer Galotxa 1, Altea
  • BIOLOCUS
  • NIVELES
    • Secundaria
    • Bachillerato
    • FPB
  • DEPARTAMENTO
    • Pendientes
    • Materias
  • PROYECTOS
    • Proyectos Biología Geología 1ESO
      • Cuaderno de Bitácora estelar
      • La Célula
      • NaturAltea – Cap Negret
      • NaturAltea – El río no ríe
      • NaturAltea – Faro del Albir
    • Proyectos Biología Geología 3ESO
    • Proyectos Biología Geología 4ESO
    • Proyectos Cultura Científica 4ESO
    • Proyectos Anatomía Aplicada 1BAC
  • APUNTES
  • PROGRAMACIONES
  • MISCELÁNEA
    • VIDEOS

El riu no riu – Tasca 4: Observem els fongs

Inicio > NATURALTEA > El riu no riu > El riu no riu – Tasca 4: Observem els fongs

El riu no riu – Tasca 4: Observem els fongs

Publicada el noviembre 23, 2017noviembre 23, 2017 por Pako Simarro
0

Observem els fongs


Per fer la següent activitat necessitarem manipular la lupa binocular, així que haurem de dedicar-li una mica de temps a conèixer-la.


PRÀCTICA LABORATORI: OBSERVACIÓ DELS BOLETS


INTRODUCCIÓ 

Els fongs estan compostos per cèl·lules eucariotes. Alguns són unicel·lulars i altres pluricel·lulars, com els bolets. 
Recorda que els bolets són els aparells reproductors d’alguns fongs, i només apareixen temporalment quan els fongs es van a reproduir. tenen veritables teixits sinó que les cèl·lules s’agrupen formant uns filaments anomenats hifes. El conjunt d’hifes de denomina miceli. 


MATERIAL I REACTIUS 

– Lupa binocular
– Pinça
– Bisturí
– Dos exemplars de xampinyó (un madur i un altre immadur) 

PROCEDIMENT 

Observa exteriorment els bolets amb deteniment i identifica les següents parts:
  1. El barret és la part superior. Generalment té forma de paraigües, tot i que pot adoptar diverses formes. Sota el barret es troba l’himeni, que és una membrana que envolta els elements fèrtils, per aquest motiu es denomina al bolet com a cos reproductor. L’himeni pot presentar-se de diferents formes: com làmines, tubs, plecs, etc. En certes bolets, quan són joves, el barret es veu embolicat per un vel que es trenca quan el bolet augmenta de grandària, quedant restes al peu, donant lloc així, a l’anell.
  2. La volva és com un embolcall a la part inferior del peu. 

QÜESTIONS 

Una volta realitzada la pràctica, respon a les següents qüestions:
  1. Enumera els organismes que es troben dins del Regne Fongs.
  2. Evolutivament, de quin Regne estan més a prop els fongs?
  3. Segons les formes en que obtenen la matèria orgànica, es distingeixen 3 tipus de fongs. Comenta’ls.
  4. Tipus de cèl·lula, de reproducció i de nutrició que posseeixen els fongs.
  5. Per què s’inclouen els fongs en un Regne independent del de les plantes?

El regne dels fongs:

Sopa de lletres: Els fongs.

Activitat interactiva: Els fongs.

Activitat interactiva: Completa aquest text sobre els fongs.

Crucigrama: Parts dels fongs.


La lupa binocular és un instrument de precisió que es fa servir per observar petits objectes o éssers vius augmentats. El nombre d’augments que proporciona sol ser de 20x fins 100x. Consta de les següents parts:

– Oculars: Són dos grups de lents que proporcionen augments, estan muntades sobre tubs sobre el que poden desplaçar-se per ajustar la seua posició a la distància entre els ulls.

– Objectius: Lents properes a l’objecte, normalment tancades en una estructura de plàstic que pot girar-se per regular la imatge.

– Base i braç suport: Peces que suporten els grups òptics.

– Comandament d’enfocament: Roda o cargol que es regula per a obtenir més o menys nitidesa. Al moure’s llisca sobre el peu de la lupa.

– Platina: Placa de vidre sobre la qual es col·loca la mostra. Sobre ella es disposen dues pinces per a la subjecció de les mostres.


Finalment, en l’escorça d’algun arbre o sobre alguna roca hem pogut observar líquens. Anem a fer una pràctica de laboratori per saber què és un liquen. Farem una preparació i els observarem al microscopi. També observarem a la lupa un fong microscòpic, per a poder comparar-los.

 

 

Activitat interactiva: Els líquens.

Activitat interactiva: Els líquens.

 

La vida secreta de los líquenes:


BIBLIOGRAFIA

Regne fungi | Biologia-Geologia.com: http://biologia-geologia.com/BG1/733_fungi.html
Regne fungi | Projecte Biosfera: http://recursos.cnice.mec.es/biosfera/alumno/1ESO/clasica/contenidos14.htm
Regne fungi | Projecte EDAD: http://recursostic.educacion.es/secundaria/edad/1esobiologia/1quincena12/index_1quincena12.htm
El microscopi i la lupa | Projecte Biosfera:  http://recursostic.educacion.es/ciencias/biosfera/web/alumno/1ESO/clasica/microsco.htm

DESCARGAS

bg1eso_ABP_pr3.4.2_V
practicas-laboratorio-SECUNDARIA
SETAS
HONGOS

Entradas recientes

  • Lección 15.3: El sistema inmunitario y la salud abril 2, 2025
  • Lección 15.2. Inmunidad adaptativa abril 2, 2025
  • Lección 15.1. Barreras defensivas abril 2, 2025
  • Lección 14.3: Microbiología aplicada y médica marzo 27, 2025
  • Lección 14.2: Formas acelulares marzo 26, 2025

Comentarios recientes

    Archivos

    Categorías

    Meta

    • Acceder
    • Feed de entradas
    • Feed de comentarios
    • WordPress.org
    mayo 2025
    L M X J V S D
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
    « Abr    
    BIOLOCUS
    Carrer Galotxa 1, Altea
    966816070
    info@biolocus.es
    © 2025 BIOLOCUS | Tema para WordPress: Enlighten