Saltar al contenido
DEPARTAMENTO DE BIOLOGÍA Y GEOLOGÍA
facebook
twitter
youtube

BIOLOCUS

Pako Simarro

Llamar al soporte 96 681 60 70
Soporte por correo electrónico info@biolocus.es
Ubicación Carrer Galotxa 1, Altea
  • BIOLOCUS
  • NIVELES
    • Secundaria
    • Bachillerato
    • FPB
  • DEPARTAMENTO
    • Pendientes
    • Materias
  • PROYECTOS
    • Proyectos Biología Geología 1ESO
      • Cuaderno de Bitácora estelar
      • La Célula
      • NaturAltea – Cap Negret
      • NaturAltea – El río no ríe
      • NaturAltea – Faro del Albir
    • Proyectos Biología Geología 3ESO
    • Proyectos Biología Geología 4ESO
    • Proyectos Cultura Científica 4ESO
    • Proyectos Anatomía Aplicada 1BAC
  • APUNTES
  • PROGRAMACIONES
  • MISCELÁNEA
    • VIDEOS

Far de L’Albir – Tasca 7: Mapa de terratrèmols en temps real

Inicio > NATURALTEA > Far de L´Albir > Far de L’Albir – Tasca 7: Mapa de terratrèmols en temps real

Far de L’Albir – Tasca 7: Mapa de terratrèmols en temps real

Publicada el noviembre 16, 2017 por Pako Simarro
0

Mapa de terratrèmols en temps real


Realitzarem aquesta activitat pràctica ideada per Liz LaRosa (i publicada al seu blog Middle School Lessons)


Qüestions esencials

  • On es produeixen els terratrèmols?
  • Com es registren els terratrèmols i com es mesuren?
  • Quina és la relació entre la localització i la magnitud del terratrèmol?
  • Magnitud i intensitat: característiques de les escales de mesura.
  • Quins impactes causen els terratrèmols sobre els éssers humans i el medi ambient?

Materials

  • Accés a Internet y USGS Earthquake Data (aquest enllaç s’ha de configurar amb les següents configuracions: 30 dies, magnitud 2.5+, mapa de la superfície del terreny, incloent els límits de les plaques).
  • Llapis de colors per localitzar els terratrèmols al mapa.
  • Taules per apuntar els terratrèmols de cada mapa.
  • Full de càlcul per a les dades de terratrèmols per localitzar-los a un mapa.
    • per editar aquest full de càlcul, el professor farà una còpia per cada mapa, i llavors compartirà els drets d’edició amb cada grup dels estudiants que han de treballar amb eixe mapa.
  • Un mapa imprès per grup de laboratori (3-6 estudiants).

·  Nat Geo World Political Row 1

·  Nat Geo WorldPolitical Row 2

Procediment:

  1. Mostrar als estudiants com utilitzar i navegar al lloc web de USGS, utilitzar els diferents paràmetres d’ajustes.Han d’ajustar la magnitud perquè siga superior a 2,5 per a la seua regió.
  2. Assignar a cada grup un mapa i una regió del món. Ells han d’obtenir les dades d’almenys 25 punts per a cada regió.
  3. Una vegada que tinguen totes les seues dades, hauran de dibuixar els focus dels terratrèmols de la seua taula al mapa que tenen assignat. Representaran la magnitud dels terratrèmols amb un codi de colors (per exemple, Magnitud majo o igual a 7,5 serà un punt roig, entre 7,5 i 5,0 serà taronja, entre 5 i 3,5 serà groc i menor de 3,5 serà verd) i marcaran en roig els límits de les plaques del maca adjudicat a cada grup.
  4. A la següent classe, s’uniran tots els mapes per formar un mapamundi en què s’han d’observar el límits de les plaques tectòniques i tots els terratrèmols enregistrats amb la magnitud indicada segons el codi de colors.
  5. Els estudiants analitzaran les seues dades i buscaran patrons:
    • Quines són les regions del món en què succeeixen més terratrèmols?
    • Quines són les regions del món en què succeeixen menys terratrèmols?
    • Què regions del món van tenir terratrèmols de menor magnitud? I de major magnitud?
    • Per què es troben els terratrèmols on són?
    • És la Península Ibèrica una zona a la qual abunden els terratrèmols?

Conclusió: 

  • Diferencieu entre magnitud i intensitat dels terratrèmols, indiqueu les característiques de les escales que s’utilitzen per mesurar cadascuna d’aquestes variables.
  • Relacioneu la distribució dels terratrèmols amb la tectònica de plaques.

Ampliació:

Els grups que estiguen interessats en el mètode de treball dels científics poden ampliar el treball enregistran tots els terratrèmols dels últims 30 dies en un full de càlcul compartit en Google Drive.

  1. Per fer-lo, s’hauran de repartir les diferents parts del mapamundi entre els membres del grup.
  2. Cadascú haurà d’obrir el mapa USGS Earthquake Data, seleccionar els ajustes, buscar la part que li ha tocat i ajustar el zoom.
  3. A continuació hauran de descarregar-se les dades dels terratrèmols de l’àrea seleccionada (pulsar a la llista de terratrèmols, sobre el número de terratrèmols de l’àrea respecte del total i pulsar sobre el botò de descàrrega de terratrèmols, escollint l’Opció d’eixida – Format csv).
  4. Després, obriran l’arxiu amb un programa per a fulls de càlcul, obriran el un full de càlcul compartit en Google Drive i importaran les dades obtingudes al full de càlcul de Google Drive (per poder fer-lo haureu de demanar permisos d’edició del full de càlcul al professor).
  5. Per últim, assignaran el codi de colors de les magnituds als terratrèmols que han importat.

Muestra de los datos de los estudiantes de diferentes regiones del mundo

 
Bibliografia

• Real Time Earthquake Data Mapping Activity: https://middleschoolscience.com/2016/06/04/real-time-earthquake-data-mapping-activity/


Terremotos y tectónica de América del Sur:

Subducción y placas tectónicas: origen de los terremotos:

Terremotos, volcanes y tsunamis:

Teremotos y Tsunamis como se originan – Explicación:


AMPLICACIÓ

Si t’ha agradat la pràctica anterior, a casa pots jugar amb el simulador de les «Forces naturals» de National Geographic, selecciona l’opció dels terratrèmols, realitza diverses simulacions de terratrèmols i contesta les tres qüestions que es proposen a l’activitat per a l’enseñament-aprenentatge dels fenòmens associats a la Tectònica de Plaques i el desenvolupament de competències – Simulador National Geographic: Terratrèmols (de l’Observatori Tecnològic del MECD), (caldrà que tingues ajuda, perquè el simulador està en anglès).

BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS

  • Activitat 4: Forces of nature (terratrèmols)  – Observatori tecnològic: http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/es/software/software-educativo/925-actividades?start=5
  • Forces of nature (National Geographic):  http://environment.nationalgeographic.com/environment/natural-disasters/forces-of-nature.html?section=t 

DESCARGAS

WorldPol-TBLTP-Row1_2

bg1eso_ABP_pr2.7.2

worldpol-TBLTP-Row2_2

 

Entradas recientes

  • Lección 15.3: El sistema inmunitario y la salud abril 2, 2025
  • Lección 15.2. Inmunidad adaptativa abril 2, 2025
  • Lección 15.1. Barreras defensivas abril 2, 2025
  • Lección 14.3: Microbiología aplicada y médica marzo 27, 2025
  • Lección 14.2: Formas acelulares marzo 26, 2025

Comentarios recientes

    Archivos

    Categorías

    Meta

    • Acceder
    • Feed de entradas
    • Feed de comentarios
    • WordPress.org
    mayo 2025
    L M X J V S D
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
    « Abr    
    BIOLOCUS
    Carrer Galotxa 1, Altea
    966816070
    info@biolocus.es
    © 2025 BIOLOCUS | Tema para WordPress: Enlighten